Як написати бізнес-план

Автор проекту: 12 грудня
2304 0 0 0
Як написати бізнес-план

Грамотно складений бізнес-план виконує три важливі завдання. По-перше, позначає менеджерам спільні цілі. По-друге, коли думки викладені на папері, є можливість придивитися і поміркувати над потенційною реалізацією проекту. «Бізнес-план – це свого роду репетиція, шанс усвідомити можливі проблеми, не втративши при цьому грошей», – говорить Майк Макківер, автор книги «Як написати бізнес-план». І нарешті, бізнес-план повинен залучити професійних інвесторів, у яких тільки і вистачає часу, щоб швидко переглянути пропоновані ним проекти.

Створення ясного бізнес-плану вимагає роздумів, часу і грошей. Можна замовити його сторонньої організації (в Україні фірми, що спеціалізуються на складанні бізнес-планів, запрошують від 10 000 гривень). Найчастіше підприємці отримують від консультантів документ на 30-40 сторінках, який не розкриває навіть самих основних питань: чим займається підприємство і звідки береться прибуток.

Інвесторам такий бізнес-план навряд чи сподобається. «Якщо після прочитання кількох перших рядків суть бізнес-плану залишається неясною, це поганий знак», – говорить Джим Каспарі, генеральний директор компанії The Venture Alliance, яка консультує стартапи, які бажають привернути увагу венчурних фондів. Важлива не тільки струнка концепція. «Ви повинні в декількох реченнях пояснити, якими конкурентними перевагами в своїй сфері має цей проект, тому що мені необхідно знати, як саме ви збираєтеся добитися успіху. Більшість бізнес-планів цього не робить », – продовжує Каспарі.

В ефективному бізнес-плані обов’язково має бути сказано, у чому цінність проекту, чому люди захочуть платити за цей продукт або послугу, скільки грошей знадобиться на старт, які можливості зростання, які ризики і як підприємець планує з ними справлятися, хто конкуренти, хто партнери , хто члени команди. Необхідно включити в нього і докладний опис усіх джерел доходів і витрат. Істотний питання: який прибуток буде приносити справу? І ще важливіше: коли підприємство почне приносити прибуток? Тому в бізнес-плані необхідний розділ, що містить останні фінансові показники (якщо підприємство чинне) або прогнози.

Для початківців компаній з обмеженими засобами вирішальне значення мають звіти про рух грошових коштів, в яких відображається дебіторська та кредиторська заборгованість по кожному кварталу. «Люди неправильно розуміють рух грошових коштів», – говорить Тім Беррі, президент компанії Palo Alto Software, що розробляє програмне забезпечення для планування господарської діяльності. «Вони думають, що якщо підприємство прибуткове, то до них будуть приходити гроші. Але більшість компаній гине, залишаючись прибутковими, тому що прибуток – це ще не готівку ».

Відшліфувавши свій план до блиску, не відправляйте його припадати пилом в довгу шухляду. «Бізнес-план – це лише початок процесу, – попереджає Беррі. – Планувати діяльність підприємства все одно що вести судно в море: потрібно постійно коригувати курс. Сам по собі план не має великої цінності. Важливо повертатися до нього і дивитися, де ви були неправі і чого вам це коштувало».


Автор проекту:
Співавтор проекту:
Клуб економістів
Співавтор проекту:
Координатор проекту:
Роман Гнатко

Наступний проект
Відкриті лекції